Ongeveer 40 procent van gezinsleden van patiënt met borstkanker voelt zich eenzaam

Ongeveer 35 tot 40 procent van de gezinsleden van iemand die lijdt aan borstkanker zegt zich eenzaam te voelen tijdens de behandeling van de patiënt. Dat blijkt uit een bevraging van onderzoeksbureau iVOX op vraag van het Kenniscentrum Borstkanker van Pink Ribbon. De organisatie die zich inzet voor de strijd tegen borstkanker focust voor haar campagne dit jaar op de relaties in de omgeving van de patiënt. Vijf mensen die nabij borstkanker hebben meegemaakt hebben dit jaar een Pink Ribbon-lintje ontworpen.

De impact van de diagnose borstkanker op de omgeving van de patiënt is al te lang onderbelicht gebleven, stelt Pink Ribbon. Daarom lanceerde ze een bevraging bij duizend Belgen die iemand in hun omgeving hebben met borstkanker.

Ongeveer 65 procent van de ondervraagden bevestigt dat er steun was binnen het gezin, van familie, vrienden of collega's. Kinderen zijn vaak (70 procent) een grote hulp. En 80 procent van de partners van borstkankerpatiënten bevestigen dat ze naar elkaar toe zijn gegroeid tijdens het verloop van de ziekte.

De diagnose van borstkanker stelt het netwerk van patiënten echter zwaar op de proef. Gevoelens van verdriet (44 procent) en machteloosheid (42 procent) overmannen een kleine helft van de naasten. Liefst 35 tot 40 procent van de ondervraagden uit het gezin van een patiënt voelden zichzelf erg eenzaam tijdens de behandelingsperiode. Ze hadden zo goed als niemand om over hun eigen gevoelens te praten. Eén op de drie trok zichzelf terug uit het sociale leven.

Als buitenstaanders informeren naar de situatie binnen het gezin, gaan de gesprekken veelal over de patiënt zelf, blijkt nog. Er wordt te weinig gevraagd hoe het met de andere gezinsleden gaat. De steeds weerkerende vragen naar de toestand van de patiënt wordt men soms zelfs beu. Bovendien blijkt dat als de kanker uitgezaaid blijkt, de belangstelling van de omgeving daalt.

Verder vindt 75 procent van de personen in de omgeving van een borstkankerpatiënt dat borstkanker te rooskleurig wordt voorgesteld, vooral in de media. Ruim de helft van de ondervraagden meent dat er te weinig aandacht is voor borstkanker in de samenleving.

Naar aanleiding van de Internationale Borstkankermaand oktober pleit Pink Ribbon in haar nieuwe campagne voor meer omhelzingen. De organisatie verzamelde verhalen van mensen uit de omgeving van patiënten en bundelde ze in het boek 'Omhelzingen' dat ze op de Wereldkankerdag in 2024 zal voorstellen.

Om ook de stem van de omgeving te laten horen, konden dit jaar naast (ex-) borstkankerpatiënten ook personen uit de nabije omgeving van de patiënt een ontwerpvoorstel indienen voor het negende Pink Ribbon-lintje. Uit de inzendingen werden vijf ontwerpers geselecteerd. Hun gelijklopende ideeën werden samengebracht en verder geïntegreerd tot een lintje. Dat is te koop voor 4 euro, zowel online als in ongeveer 1.200 winkels.

De ontwerpen en de verhalen van de veertig (ex-)patiënten en personen uit de omgeving van een patiënt die gehoor gaven aan de oproep om een lintje te creëren, zijn verzameld op de website 'Steun een lintje'. Bezoekers kunnen op de site één of meerdere lintjes steunen met een donatie.

"Met het nieuwe Pink Ribbon-lintje, de resultaten van deze nieuwe studie en met de lancering van het boek 'Omhelzingen' wil Pink ribbon de zo onmisbare omgeving van borstkankerpatiënten een hart onder de riem steken", verklaart Marleen Finoulst van het Kenniscentrum Borstkanker. "Voortaan is het verkleinen van de impact op de omgeving van de patiënt een extra component in onze strijd tegen borstkanker, die niet langer onderbelicht zal blijven."

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.